Wednesday, December 2, 2009

Сөрөг талууд

dddd-ийн зүгээс сонирхолтой санаанууд ирсэн тул цаашид багахан шиг мэтгэлцэе гэж бодлоо.

Хүний сөрөг талууд, тухайлбал, хардалт, шунал, айдас зэргийг бүхэлд нь үгүйсгэж боломгүй мэт санагдана, одоо.

Харин тэнцвэр, тэгш хэмийн тухайд илүү анхаарлаа хандуулах нь зүйтэй гэж үзэж байна.

Хүнд байх ёстой бүх зан чанарууд нь зөв бөгөөд эдгээр зан чанаруудыг цогцлоож тэгшлэх нь чухал гэж ойлгож байна. Жишээ нь шунал бол түүний суурь уг зан чанар хэрээс хэтэрсэнийг бид нэрлэж байгаа юм. Өөрөөр хэлбэл шуналын уг чанар нь зөв боловч шунал гэж нэрлэгдэх хүртлээ явсан нь хэрээс хэтэрч тэгш хэм алдагдсаныг харуулж буй. Тэгэхээр бидний шунал гэж нэрлээд байгаа зүйл буюу Шунал1 бол буруу зүйл, харин түүний анхдагч зан төлөв Шунал0 бол зөв зүйл юм.

Шунал0 нь хүмүүст ихийг хийж бүтээх "шуналыг" өгдөг. Сайн зүйл хийх тэмүүлэлтэй хүн яг муу шуналтай хүнтэй төстэйгөөр аль болох их сайн зүйл хийх шуналтай байж impact-ийг ихэсгэж таараа. Тэрнээс биш сүмд сууж бясалгал хийх нь олон түмэнд ямар ач тус үзүүлэхийг бид хэмжиж чадахгүй л байна.

Бид магадгүй улс орны лам нарын тоог нэг хүнд ногдох ДНБ-тэй харьцуулж үзэх хэрэгтэй биз.

Өөртөө итгэлтэй байхын тулд өөртөө итгэлгүй байх ёстой юм байна гэж бодоод дээр үед гайхаж байсан юм. Угтаа бол бэлтгэлтэй хүн итгэлтэй гэж үзвэл тодорхой хэмжээнд өөртөө асуултууд тавьж бэлтгэлийг хангаж чаддаг хүн өөртөө бүрэн итгэлтэй болох юм. Аа харин хүмүүст өөртөө итгэлгүй гэж нэрлэгдэх төвшин хүртэл хүндэрсэн бол энэ нь сэтгэлийн тэгш хэм алдагдсаныг харуулж байж болох юм.

Энэ бол мэдээж их энгийн сонсогдож байгаа юм. Гол нь асуудлыг харах өнцгийг л жоохон өөрчилсөн юм.

Чухал асуулт бол энэ сэтгэлийн тэгш хэмийг хэрхэн бий болгох тухай асуудал билээ. Хүний биеийн эрүүл мэндтэй тэгш хэм зарим талаар холбоотой гэдэг нь ойлгогдож байгаа. Бас удамшлын талын асуудал байж таарах шиг. Тайван зантай хүмүүсээс ерөнхийдөө төстэй хүүхэд гардаг гэх мэт...

Дээрээс нь dddd-ийн хэлсэнчилэн бясалгал бол энэ сэтгэлийн тэгш хэмийг буй болгох сэтгэлзүйн арга байж таарах гээд байгаа юм. Гэхдээ миний өмнө хэлсэн санаа бол бясалгал хийж өөрийн шунал0, айдас0, хардалт0 зэргийг дараад хаячихвал нөгөө нийгэмд эерэг impact үзүүлэх асуудал "будаа" болж амин хувиа хичээсэн амьтан болж хувирах билээ....

1 comment:

dddd said...

Amin huvia hicheeh??? Unendee minii huvid oortoo ih hairtai. Ooriigoo hairlah amin huvia hicheeh gedeg 2 ugend aguulgiin mash tom yalgaa baidag. Ene amidrald orshin baigaagiin utga uchir n bi ooroo ger bulee hairlahiin utga uchir n zovhon bi , eh ornoo hairlahiin utga uchir n zovhon bi, eh delhiigee hairlahiin utga uchir n bas l bi. Gagtshuu bi l orshin baij baij minii gesen buhenee hairlaj chadna. Ugui bolboos minii hair nadtai hamt ustaj ugui bolno. Chuhamhuu iimiin uchir bi ooriigoo hairlah yostoi. Ooriigoo hairlah handlaga mini zugeer l orshin baihiin tuld bish yum aa. Bi ooriigoo eruul sarrul buhneer duurgej baij eruul saruul medremj, eruul saruul orchiniig burduulne busdad eyereg energy ogno. Amidralin gagtshuu zarchim bol iim l baih yostoi gej bi boddog. Ooriigoo hairlaj chaddaggui hun busdiig hairlaj chaddaggui gej, oortoo unench handaj chaddaggui hun busdiin omno shudarga baij chaddaggui gej ugnuud baidag daa. Enehuu ugnuudiin amin suns n end l baigaa gej oilgodog.
Tegvel amin huvia hicheeh gej yu be. Ene bol hunii sorog zan chanariin boognorol. Ooroor helbel bi iim yum avmaar baina, bi mashin unamaar baina, ugui ene minii buruu bish, bi iim hariutslaga huleej chadahgui geh met sain buhniig oortoo hamaatuulah gesen buruu buhniig ooroosoo zailuulah gesen hunii yavuurgui handlagiin ilrel. Iim humuus uurtai, suhanltai, aimhai, ataarhuu baidag.
Shunal bol husel temuulel bish, shunal bol hiij buteeh uram zorig bish, shunal bol zorisondoo hurtel zutgeh etsej zutsashgui hodolmorch zangiin ilrel bol bur ch bish. Shunal bol yamar neg zuiliig ooriin ezemshild avah gesen hunii suvdag setgeliin ilrel yum. Shunalaa dagval setgel hezee ch hanahgui, shamdaj dahintaa shunalaa dagvaas dahiad l hanahgui, bas dahintaa neg dagaad ch hanahgui gesen ug baidagdaa.
Hunii husel temuulel, uram zorig, etsej zutashgui hodolmorch zang shunal gej nerlej /nershiliin huvid/ boloh ch uuseh sedel, ornoh process, ur dungiin huvid aguulgiin bolood zarchimiin mash tom yalgaa baidag.
chuham iim uchraas l shunal, husel temuulel, uram zorig geh met hunii zan chanaruudiig ug zuin huvid tus tusad yalgasan baih. Ugui bolboos humuunii neg zang 2 oor ugeer todorhoiloh shaardlaga yusan bilee gej bodogdoj baina.
Amidral zeregtsen orshih bolomjgui zuils mash ih baidag. Tuhailbal az jargal zovlon gunig, uur hilen hair enhriilel, ataa horsol nohorsog unench setgel, zurh zorig aidas huides geh met.
Bid byasalgal hiihiin tuld zaaval lam bolj sum hiided suuh shaardlagagui gej bodoj baina. Er n byasalgal gedeg zuil gantshan buddiin gun uhaantai ch holbogddog zuil bish gej bi oilgoj baigaa. Delhii deer 3000 garan torliin byasalgal baidag gej bi neg soninoos unshij baisan yum baina.